het schrijven van de kardinaal geeft te denken! Een open brief van Peter Vermaat aan kardinaal Eijk

Tagged with: , , , ,

Van Titus naar Vitus

9 jaar geleden, in het jubileumjaar 2009, hebben we met velen de meditatieve wandeling Van Vitus naar Titus gelopen. Een heel succes.

Het bijbehorende wandelboekje ‘Van Vitus naar Titus’ heeft nu een 2e druk gekregen en heet toepasselijk van ‘Titus naar Vitus’. Het is verrijkt met veel kleurenfoto’s en verhalen.’ 
U kunt het kopen bij het kerkelijk bureau en op zondag 5 augustus na de viering achter in de Bonifatiuskerk (rond 12.00 uur). De kosten hebben we heel laag kunnen houden nl. € 7,00.

In het najaar kunt u de wandeling nog eens meewandelen langs de verschillende bronnen van ons katholieke leven in Leeuwarden. U hoort hier nog over.

Tagged with: ,

gebrandschilderde ramen St. Martinuskerk

Er wordt volop gewerkt aan de restauratie van de gebrandschilderde ramen van de St. Martinuskerk in Wergea. Ook financieel begint de actie te lopen !!
U kunt uw bijdrage overmaken op bankrekening NL38RABO 0134947614, ten name van Stichting Restauratie & Behoud St. Martinuskerk.

Tagged with:

Interview An Tolboom, uit Friesch Dagblad 31-05-2018

ingebruikneming en inzegening gerestaureerd Adema orgel in St. Dominicus

Op Pinksterzaterdag zal de gerestaureerde speeltafel en orgel tijdens de avondviering feestelijk in gebruik worden genomen en opnieuw ingezegend. Het orgel in de Dominicuskerk is het oudste orgel binnen de Sint-Vitusparochie, tevens rijksmonument. Het orgel is vervaardigd door de gebroeders C. B. en P. J. Adema, die in 1855 een orgelmakerij begonnen aan de Groote Hoogstraat. Zij bouwden in 1866 een mechanisch orgel met twee klavieren voor de oude R.K. Dominicuskerk aan de Speelmanstraat in Leeuwarden.

Bij verhuizing naar de huidige locatie aan de Harlingerstraat werd het orgel in 1937 door de firma Valckx & Van Kouteren gedemonteerd, omgebouwd en naar de nieuwe kerk overgeplaatst. Daarnaast kwam er een vrijstaande elektro pneumatische speeltafel en werden de van oorsprong mechanische windladen voorzien van pneumatische relais met elektromagneten.

De originele orgelkast paste qua stijl en grootte niet in het nieuwe kerkgebouw en kwam, door bemiddeling van het Fries museum, terecht in de Martinuskerk van Ferwerd. Het Adema orgel werd daarom voorzien van een nieuwe eenvoudiger kast. Het heeft kenmerken van de kunststroming de Stijl en de schilderijen van Piet Mondriaan.

Maar na tachtig jaar waren speeltafel en toevoegingen aan het orgel dringend aan restauratie toe, vooral de elektro-pneumatische speeltafel was compleet versleten. Er werden later talloze extra draadjes toegevoegd om het nog een beetje bespeelbaar te houden. Ook alle met linnen omwonden schellak-bedrading en elektromagneten ín het orgel bleken in zeer slechte staat te verkeren.

Er is vervolgens geld vrijgemaakt voor restauratie en modernisering van het orgel.

  • Voor vernieuwing van de uit 1937 stammende onderdelen. Alle bedradingen tussen het orgel en de speeltafel werden door vrijwilligers verwijderd. In de speeltafel kwamen nieuwe klavieren met hall-sensoren en nieuwe registerschakelaars met behoud van de oude toetsen en knoppen.
  • Tevens werd er een digitale unit ingebouwd. De communicatie richting het orgel loopt nu via een kleine, onder de vloer doorlopende datakabel. In het orgel zit een receiver-unit die de data weer uit elkaar pluist en er voor zorgt dat de juiste magneet op het juiste tijdstip wordt bekrachtigd. Vrijwilligers, Arij Huijser en Willem Luinstra zijn daar honderden uren mee bezig geweest. Hierdoor was het niet meer nodig de speeltafel op één plaats vast te zetten, waardoor de speeltafel nu verplaatsbaar is. Daardoor kan op de orgeltribune ruimte worden gecreëerd voor (grote) koren en musici.
  • De speeltafel is onzichtbaar voorzien van een stalen frame met zwenkwielen met centrale rem, ontworpen door Arij Huijser en gemaakt bij Landustrie in Sneek.
  • Op de digitale unit kan eventueel een laptop worden aangesloten waarmee je het orgel automatisch zou kunnen laten spelen of je kunt je eigen orgelspel opnemen en terug laten spelen. Of nog gewaagder kun je via je telefoon ieder muziekgenre via Spotify laten afspelen.

Een stijlvolle upgrading van de vloer maakt deze koorruimte af. De totale kosten van bijna zeventigduizend euro werden gedragen door de rijksdienst voor Monumentenzorg en de Sint-Vitusparochie.

Beheer denkt nog na over een tribune voor de koorzangers.

Tagged with: ,

het ontstaan van de kruiswegstaties

Professor, bestaat God?

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe vraag van de 7-jarig Anco ‘Professor, bestaat God?’ belandde in 2014 op het bureau van prof. Peter Barthel, sterrenkundige aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij beantwoordde  Anco’s vraag en verwerkte zijn antwoord later in een lezing, die verscheen in dagblad Trouw. Omdat zijn lezing veel reacties losmaakte, schreef hij ook een boekje over zijn visie op God, religiositeit en de rol van de kerken. 

Tijdens de lezing van prof. Barhel op 30 januari in het Titus Brandsma Huis legde hij kort gezegd uit dat God niet iemand is maar iets; niet handelend, wíj moeten Gods handen zijn. Aan de hand van prachtige foto’s van het heelal en citaten van wetenschappers legt hij uit hoe wetenschap en religie een verschillende taal spreken, niet met elkaar in strijd maar naast elkaar bestaand als twee verschillend sporten. Uitgaande van de verwondering zoekt de wetenschap rationele antwoorden op vragen, terwijl religie gaat over zingevingsvragen, zoals wat is het doel van ons leven, wat is de zin, is er wel een zin, wat is onze plaats daarin, wat is het goede, etc.

De rol van de kerk is volgens prof. Barthel om elkaar een spiegel voor 2018-01-30 leerhuis IMG_0392 (2)te houden; hoe geven we vorm en inhoud aan onze verwondering en bezieling; wat moeten onze handen doen, want geloven is een werkwoord: iets doen! God als bezielende Geest, doet een appel op ons het goede te doen. “Die geest wordt door ons met vallen en opstaan ont-dekt”, citaat Carel ter Linden. 

Zelden zo’n heldere uiteenzetting – in krap drie kwartier – gehoord. Na de pauze was er ruimschoots gelegenheid voor het stellen van vragen en discussie. Meer dan 35 mensen waren aanwezig. Voor wie het gedachtegoed van prof. Barthel nog eens rustig wil nalezen, of ermee wil kennismaken, verwijs ik naar zijn boekje (zie foto). 

De slides van de presentatie zijn als pdf bestand te bekijken (inlog niet nodig).

demontage Adema-orgel Bonifatiuskerk

De demontage van het orgel is in volle gang. 
Z0’n 1100 orgelpijpen (van heel klein naar heel groot) worden gedemonteerd en in houten bakken naar de werkplaats van orgelbouwer Adema afgevoerd. Daar worden ze gerestaureerd en in een wat andere opstelling over ± een jaar weer teruggeplaatst. Ook de speeltafel krijgt een nieuwe plaats.
Op een van de foto’s is het roosvenster – tot nu toe deels achter de orgelpijpen verstopt – weer goed zichtbaar.

Voorafgaand aan de demontage bespeelt Siegfried Derks nog een laatste keer het orgel.

Tagged with:
Top